Lättläst om Vårdval Norrbotten

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

I Norrbotten finns något som heter Vårdval Norrbotten. Det betyder att du får välja vilken vårdcentral du vill gå till.

Barn med kudde liten  Kudde liten  Kvinna med kudde liten

Vårdval finns i hela Sverige

Du väljer själv vilken vårdcentral du vill gå till.

Det finns både privata och landstingets vårdcentraler att välja på.

Privata vårdcentraler är godkända av landstinget

och arbetar så som landstinget bestämmer.

Om du är nöjd med din vårdcentral

Om du är nöjd med den vårdcentral du har nu

behöver du inte göra någonting.

Du kan när som helst byta vårdcentral.

Alla får den vårdcentral de väljer.

Så här fungerar det

Du väljer din vårdcentral.

Det finns information här på webben

om vilka vårdcentraler du kan välja bland:

Vårdcentraler i Norrbotten

Vårdcentralen kan inte säga nej utan måste ta emot dig.

Du kan byta vårdcentral om du inte är nöjd.

Hjälp att välja

Ring din vårdcentral så hjälper de dig.

Du kan också fylla i en blankett när du ska välja.

Det finns blanketter och information

på vårdcentralerna och här på landstingets hemsida.

Blankett som du kan fylla i. Följ länken:

Valblankett.

Du lämnar blanketten på en vårdcentral.

Ett ombud kan hjälpa dig att välja.

Barn och ungdomar

Nyfödda barn får samma vårdcentral som mamman. 

De som har vårdnaden om barnet kan välja

en annan vårdcentral.

Barn och föräldrar behöver inte ha samma vårdcentral.

De som har fyllt 18 år får själva välja vårdcentral.

Om du flyttar i länet eller till länet

Om du flyttar till Norrbotten får du en vårdcentral

som ligger nära ditt hem.

Om du flyttar i länet och inte har valt vårdcentral

får du också en vårdcentral

som ligger nära ditt hem.

Om du har valt vårdcentral

har du kvar den vårdcentralen

tills du väljer att byta.

Välkommen att göra ditt vårdval!

Dela med på:

16 mars 2011
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.

* = Obligatorisk uppgift

Kontakt

Vill du veta mer?

 Ring till landstinget

 på telefon 0920-28 40 91.